Hvad er YouTube SEO?

Hvad er YouTube SEO?

Hvad er YouTube SEO? YouTube SEO eller YouTube Søgemaskineoptimering består af en lang række discipliner, der har alle indflydelse på hvor højt din video rangerer i et søgeresultat.

En YouTube video kan fremgå både i YouTubes søgeresultater og i Googles søgeresultater. For at optimere din videos organiske placering skal du have fokus på især to primære punkter:

  • Berigelse af YouTube video: titel, beskrivelse, tags og undertekster
  • Rapporter over visningstid: samlet visningstid, gns. procentdel set, gns. afspilningstid

YouTube SEO er dog en overset disciplin for mange. Jeg ser ofte YouTube kanaler og videoer som er meget mangelfulde især hvad angår tekst og ranker derfor ikke højt i YouTubes søgeresultater.

YouTube SEO - Tekstfelter

Når du har oprettet en YouTube kanal skal YouTube vide hvad din video omhandler. Med afsæt i en søgeordsanalyse, skal videoen beriges med relevante søgeord og søgefraser, således at videoen bliver søgbar og kan findes i YouTubes og ikke mindst i Googles søgeresultater. 

Det er SÅ ærgerligt hvis din video, som du har brugt lang tid og mange ressourcer på, ligger skjult fordi du ikke har taget dig tiden til, at udfylde de essentielle tekstfelter.

YouTube indekserer følgende tekstfelter, som kan øge din organiske placering og ranking på YouTube:

  • Kanal beskrivelse
  • Playliste beskrivelse
  • Video titel
  • Video beskrivelse
  • Video tags
  • Undertekster

Ved udfyldelse af ovennævnte felter, så sørg for at have foretaget en søgeordsanalyse så du kan danne dig et indtryk af hvilke søgeord og søgefraser, der inden for dit felt har den højeste søgeordsvolume. 

Du kan lynhurtigt få et indtryk ved hjælp af Google Keyword Planner samt YouTube Suggest (de forslag YouTube selv kommer med når du indtaster et søgeord).

Dette indlæg er et uddrag fra min E-bog, Den Komplette YouTube Guide For Virksomheder. Læs indlægget til ende og vurder om bogen er noget for dig.

Beskriv her hvorfor den potentielle bruger bør subscribe og informér om, hvilket indhold brugeren kan forvente.

YouTube kanal beskrivelse
YouTube kanal beskrivelse

Man har 1000 tegn at gøre godt med, gør brug af samtlige. På den måde udnytter du det fulde potentiale til at fortælle YouTube hvad din kanal omhandler og dermed en bedre YouTube SEO.

YouTube playliste beskrivelse

Når der, ud fra en given struktur, oprettes playlister skal der samtidig tilføjes en beskrivelse hertil. 

Beskriv hvad videoerne omhandler, dens primære emne og nævn samtidig også gerne nogle af YouTube playlistens videotitler i beskrivelsen.

Youtube
YouTube playliste beskrivelse

YouTube video titel

Lad det primære søgeord stå først i titlen. Eksempelvis kunne en struktur være ”2 personers sofa: Grå 2 personers sofa i memory skum”. 

På den måde sørger man for at bruge ”Sofa” to gange i titlen, samtidig med at søgeordet står som det første i titlen, som også er et parameter ang. SEO på YouTube.

Naturligvis skal video titlen først og fremmest være fængende og sigende for den potentielle seer. Husk det.

YouTube video beskrivelse

En YouTube Video beskrivelse bør indeholde minimum 200 ord, herunder:

  • Brug de primære og sekundære søgeord i starten af beskrivelsen. Tilføj også gerne variationer af fraserne efterfølgende.
  • Alfa Omega er at bruge søgeordene fra din søgeordsanalyse og samtidig gøre beskrivelsen så fængende som mulig.

De første 125 tegn kommer til at fremgå i YouTubes metabeskrivelse ved et søgeresultat. Vær opmærksom på det.

Link til sidst gerne til en relevant underside på dit website, så du over for YouTube indikerer, at der her er sammenhæng og samtidig dirigerer og opfordrer seeren videre.

YouTube video beskrivelse
YouTube video beskrivelse

YouTube video tags

Lad de unikke søgeord for videoen være de første/øverste tags, hvorefter de sekundære, såsom virksomhedsnavn og branche, kan fremgå.

Brug hellere for mange end for få tags – 10-15 tags er anbefalet. Benyt både enkelte ord, men også søgefraser med flere ord efter hinanden.

Læs også indlægget herunder om hvordan du skaber endnu flere videoafspilninger via YouTubes eget værktøj – Afsluttende Skærmbilleder.

YouTube video undertekster

Som med alt anden tekst, der tilføjes til YouTube, er undertekster også en kilde til at fortælle mediet hvad videoen indeholder.

YouTube undertekster
YouTube undertekster kan indsættes i YouTubes interface i dit Skaberstudie

Oprettelsen af undertekster er langsommelig, men i den grad tiden værd, da det er her man som kanal virkelig kan differentiere sig og overhale sine konkurrenter baseret organiske videovisninger.

Tilføjelsen kan ske direkte i YouTubes interface, når videoen er uploadet. Værktøjet er relativt brugervenligt.

YouTube visningstid

Men det er ikke blot tekst, som YouTube tolker og måler på når der foretages en søgning og de organiske placeringer skal rangeres. For der tre primære adfærds metrics, som søgemaskinen opvejer og tager med i det store regnestykke:

  • Samlet visningstid
  • Gennemsnitlig procentdel set
  • Gennemsnitlig afspilningsvarighed
Visningstid på YouTube

Samlet visningstid

Samlet visningstid er den samlede tid seerne har brugt på, at se din video.

Jo højere visningstid din video har, jo bedre ranker YouTube din video, da den på den baggrund kan se, at din video har skabt værdi for seerne.

Gennemsnitlig procentdel set

Denne metric baseres på den gennemsnitlige procentdel, der er set af din video.

Kort og godt fortæller det YouTube hvor god en evne din video har til, at fastholdholde seerne, når der igangsættes en videoafspilning. 

Og helt naturligt favoriserer YouTube en video med en gns. afspilningsprocent på 75% vs. en video, der tegner sig for 25%.

Gennemsnitlig afspilningsvarighed

Den gennemsnitlige afspilningstid udregnes baseret på den samlede visningstid divideret med antallet af videoafspilninger.

Det tal siger noget om hvor høj en grad din video engagerer seerne – måske sammenligneligt med en bouncerate. Jo højere engagement jo bedre!

Start med YouTube SEO i dag

YouTube SEO, måles altså også på gns. afspilningsvarighed, men også på hvor længe en brugere befinder sig på din kanal og hvor mange videoer der ses.

Det er ligesom på Google, hvor der tolkes på Bouncerate og gns. tid på side mv. 

Hvis en brugers adfærd viser, at vedkommende har interageret og fået skabt værdi ved deres besøg, så vil det have en positiv indvirkning på de organiske søgeresultater – hvad end vi snakker på YouTube eller på Google.

Selvsagt er SEO på YouTube også andet end det ovennævnte, men en god start er, at lave en søgeordsanalyse, således at du omhyggeligt kan berige de vigtige tekstfelter, der fortæller YouTube hvad dit indhold byder på.

Hop derefter ind i YouTube Analytics og kig ind i dine Interaktionsrapporter. 

Disse rapporter kan give mange svar på hvad du gør godt og gør skidt.

Udvælg eksempelvis en top 5 over dine bedst performende videoer baseret på ovenstående Metrics og se om der er nogle fællesnævnere i disse videoer. 

På den måde kan du planlægge hvad de kommende videoer bør medtage af mekanismer, grafik, dynamik eller video længde.

Boost din YouTube tilstedeværelse allerede i dag. Klik på knappen her og læs mere om bogen og dens indhold.