YouTube Annoncering – YouTube kampagnetyper

Youtube annonceirng - kampagnetyper

YouTube annoncering er en god måde at komme ud til din målgruppe, hvor du kan få lov at inspirere, uddanne og forklare, hvem din virksomhed er, og hvad din service eller produkt kan skabe af værdi. I nedenstående afsnit om YouTube annoncering vil du få overblikket over de forskellige YouTube kampagnetyper, hvornår de skal bruges, hvor annoncerne vises, samt hvordan der betales. 

Du skal som en start have linket din YouTube kanal til din Google AdWords konto, for at du kan påbegynde YouTube annoncering. Det er i dit Google AdWords’ interface, at kampagnen oprettes og sættes op ifht. indstillinger, budget, netværk samt målretning mv.

Dette indlæg er et uddrag fra min E-bog, Den Komplette YouTube Guide For Virksomheder. Læs indlægget til ende og vurder om bogen er noget for dig.

YouTube kampagnetyper

Der er overordnet to kampagnetyper, du kan gøre brug af på YouTube:

  • TrueView kampagner
  • Bumper kampagner

Forskellen ligger i, hvor annoncerne vises, samt hvor lang afspilningstid annoncen har. TrueView kampagner er derudover todelt.

Samtidig er der forskellige steder, hvor annoncerne kan vises udover på YouTube. I daglig tale kaldes det Netværk. Du kender det måske fra normal annoncering på Google AdWords, hvor man har mulighed for at promovere sine annoncer på forskellige Netværk. Med YouTube annoncering har du muligheden for at få vist annoncerne på:

  • YouTube
  • Partnerwebsites
  • Apps på Displaynetværket

TrueView In-Stream annoncer

Se med i videoen herover, hvor jeg viser hvordan du opsætter en YouTube In-Stream kampagne fra bunden.

YouTube In-Stream annoncer vises før, under eller efter en video bliver afspillet, hvor brugerne har mulighed for at skippe efter de første 5 sekunder, eller de kan vælge at se den færdig og klikke sig videre til en angivet destination.

Selvom denne type annoncering er målrettet, afbryder man stadigvæk brugeren i det, de var i gang med. Det er derfor vigtigt, at man ikke har for mange budskaber, og at budskabet er tydeligt, kort og præcist. Man har 5 sekunder til at fange folks opmærksomhed.

Den optimale fulde længde på en YouTube In-Stream video er 30–40 sekunder.

Hvornår skal jeg bruge TrueView In-Stream annoncer?

In-stream annoncer er relevante at gøre brug af, når du gerne vil pushe din video før andre videoer på tværs af Displaynetværket, men naturligvis også på YouTube.

Disse bør benyttes ved behov for en masse eksponeringer og branding samt kliks til website.

Vær helt skarp på den anvendte tekst og billede, der fremgår i den såkaldte ”thumbnail”. I in-Stream bør landingssiden for annoncen altid være forsiden eller en underside på din hjemmeside.

Eksempel på YouTube In-Stream annonce
Eksempel på YouTube In-Stream annonce

Hvor vises TrueView In-Stream annoncerne?

Din Youtube annonce, når du benytter TrueView In-Stream annoncer, vises på Videopartneres websites og apps på Displaynetværket.

Hvad koster TrueView In-stream annoncer?

Hvis din annonce varer over 30 sekunder betales der først, når brugeren har set 30 sekunder af reklamen.

Ved en annonce på under 30 sekunder betales der, når brugeren har set hele videoen. Der betales naturligvis også, hvis brugeren trykker på din annonce uanset antal sete sekunder.

TrueView Discovery annoncer

Eksempel på YouTube Discovery annonce
Eksempel på YouTube Discovery annonce

TrueView Discovery annoncer er for nyligt blevet slået sammen, hvor den før var delt op i In-Display samt In-Search.

Som det ses i højre hjørne på billedet, indeholder annoncen en Thumbnail og et stykke tekst. Alt efter hvor annoncen vises henne, kan der være forskel på annoncens størrelse. Ved et klik herpå, sendes seeren til din YouTube kanals forside eller til videoens afspilningsside.

Hvornår skal jeg bruge TrueView Discovery annoncer?

Brug denne kampagnetype, når du vil have din YouTube annonce til at blive vist, når en bruger har foretaget en søgning, der relaterer sig til din video.

Det kan være samme produkt eller måske produkttype. Det kan også være at du vil have din video vist ved siden af en video, hvor emnet er komplementært til dit eget produkt.

Hvor vises TrueView Discovery annoncerne?

Disse YouTube annoncer vises både i højre side, som en ”relateret video” og samtidig kan den vises i toppen af et søgeresultat – helt ligesom man kender det fra Google AdWords annoncer, hvor din video her vil vises over de organiske søgeresultater.

Hvad koster TrueView annoncer?

Der betales så snart en seer klikker på din annonce og påbegynder visningen af videoen. Altså når din video fremgår i søgeresultaterne eller som “relateret video” og derefter bliver klikket på.

Vælger du at køre med Bumper Ads, har du muligheden for at køre med et videoformat, som ikke kan springes over. Som minimum afspilles din video 6 sekunder før den kan klikkes væk.

Hvornår skal jeg bruge Bumper annoncer?

Benyt denne annoncetype, når du vil sikre dig, at seeren ser hele videoen og bliver eksponeret for hele dit budskab.

Annoncens varighed vil være på 6 sekunder eller derunder og vil fremgå enten før, under eller efter en video. Sørg derfor at levere dit hovedbudskab klar og tydeligt i starten af din videoannoncen.

Hvor vises Bumper annoncerne?

Annoncerne vises samme steder som på TrueView annoncerne; 

  • YouTube.
  • Partnerwebsites.
  • Displaynetværket.

Hvad koster Bumper annoncer?

Bumper annoncer afregnes via Cost-Per-Thousand dumpressions (CPM). Det vil sige, at du betaler baseret på eksponeringer. Hver gang din annonce er blevet vist 1000 gange.

I visse tilfælde egner den ene kampagnetype sig bedre en den anden i forhold til, hvad hensigten og målretningen er.

Hvis målet er kendskabsgrad og en masse eksponeringer vil Bumper annoncer være et fint bud. Hvorimod hvis hensigten er konverteringer, og I målretter mod en snæver remarketing målgruppe, så vil In-Stream annoncer være relevant at benytte.

Hvilke kampagnetyper der egner sig bedst til din kampagner må tiden vise. Lav med fordel nogle splittests for at vurdere, hvor du får mest for pengene og fordel derefter budgettet på baggrund af performance og afkast.

Hvis du fik noget ud af denne lille guide, så kan det være at du også vil finde min E-bog interessant. Du vil om 2 minutter kunne modtage bogen i din indbakke. Klik på knappen her og læs mere om bogen og dens indhold.