Afsluttende Skærmbilleder: Skab flere YouTube afspilninger

Du vil i de næste par minutter lære hvordan du kan booste din YouTube kanal, få mere trafik og skabe flere afspilninger via et simpelt værktøj; YouTubes Afsluttende Skærmbilleder. Ikke nok med det vil du på den baggrund kunne skabe bedre video-SEO for din YouTube kanal.

Ved at øge antallet af videoafspilninger på din YouTube kanal, får du ikke blot en større eksponering og en højere kendskabsgrad, du påvirker og optimerer samtidig en ranking faktor på YouTube i positiv retning.

YouTube afsluttende skærmbillede
Eksempel på YouTubes afsluttende skærmbillede

På den måde kan du slå to fluer med et smæk – og hvis du arbejder med YouTube SEO ved du måske også, at antallet af videoafspilninger samt afspilningsvarighed er to parametre som YouTube vurderer på når den skal rangere de organiske søgeresultater ved en søgning.

Jo flere afspilninger og jo længere afspilningsvarighed, jo mere værdi tillægger YouTube din video og på den måde fordrer du muligheden for at netop din video bliver vist i toppen af YouTubes søgeresultater.

Dette indlæg er et uddrag fra min E-bog, Den Komplette YouTube Guide For Virksomheder. Læs indlægget til ende og vurder om bogen er noget for dig.

Tilføj Afsluttende Skærmbilleder på YouTube

Men hvordan skaber jeg så flere videoafspilninger?

Først og fremmest skal du sikre dig, at din video er beriget med mest mulig relevant tekst og baseret på en søgeordsanalyse gøre brug af søgeord i følgende tekstfelter:

  • Videotitel
  • Videobeskrivelse
  • Tags
  • Undertekster

På den måde kan YouTube bedre vurdere hvad din video omhandler og senere levere den som et søgeresultat eller som en relateret video.

YouTube har nogle effektive værktøjer, som kan opfordre seeren til at bladre videre i dit videomateriale. Nærmere bestemt er det brug af det som YouTube kalder Afsluttende skærmbillede.

Et afsluttende skærmbillede kan tilføjes til din YouTube video når den nærmer sig sin afslutning. På den måde opfordrer du seeren til at klikke sig videre til dine andre videoer.

For at kunne tilføje et afsluttende skærmbillede til dine YouTube videoer skal du gå til dit Skaberstudie og vælge Videoadministrator. Der får du en oversigt over din YouTube kanals videoer – tryk så på Rediger på den video hvorpå du vil tilføje et Afsluttende Skærmbillede.

YouTube Skaberstudie
For at tilføje Afsluttende Skærmbilleder skal du gå til YouTube Skaberstudie

Øverst i den vandrette linje skal du afslutningsvist klikke dig ind på Afsluttende skærmbillede og annoteringer

YouTube tilbyder at gøre brug af sine standardskabeloner. Du har mulighed for at vælge hele 26 forskellige skabeloner. Skabelonerne til de Afsluttende Skærmbilleder består af nedenstående forskellige videoelementer, som samtidig kan være placeret forskellige steder, alt afhængigt at hvad der egner sig bedst til din YouTube video:

  • Video-element
  • Playliste-element
  • Abonner-element
Eksempel på YouTubes skabeloner til Afsluttende Skærmbilleder

Og hvorfor ikke prøve at sende din seer videre til en ny relevant video, nu hvor vedkommende allerede har vist interesse for dit videoindhold. Det kan være du har en relateret video, der minder om den seeren netop er i gang med at se.

Vedkommende vil med garanti finde det værdifuldt at klikke sig videre til dine foreslåede YouTube videoer hvis de afhjælper vedkommendes DIY-problem eller lige leverer den sidste inspiration til aftenens madlavning.

Naturligvis skal du selv vurdere hvilke elementer der vil give din kanal mest værdi. Kig de forskellige skabeloner igennem og se på de mange muligheder.

Brug YouTubes standardskabelon som Afsluttende Skærmbillede

Når du først har oprettet én skabelon på en video, kan denne skabelon genbruges på dine resterende videoer, som kan være belejligt hvis du har mange videoer.

Mest anbefalingsværdigt er selvfølgelig, at vurdere hvilke relaterede videoer, der skal indgå i den enkelte videos afsluttende skærmbillede, for at skabe mest relevans for seeren.

Men heldigvis, og meget brugbart, kan YouTubes skabeloner også levere dynamisk indhold.

Som eksempel, så gør jeg ofte brug af skabelonen øverst til højre til mine Afsluttende Skærmbilleder. Skabelonen kan tilføje to videoer, eller to playlister og så fremgår der en abonner knap til venstre i billedet.

YouTubes standsardskabelon til afsluttende skærmbilleder
Eksempel på en YouTube skabelon til dit Afsluttende Skærmbillede

De to videoer kan du manuelt vælge ud fra hvilke videoer du har liggende på din YouTube kanal, men du har som nævnt samtidig nedenstående effektive muligheder for valg af videoer når du skal tilføje et afsluttende skærmbillede:

Bedst til seeren, giver YouTube lov til at vælge en video fra din kanal, som passer bedst til seeren. Dermed sagt så udvælger YouTube selv hvilken video der forslås, som vurderes ud fra brugerens forudgående adfærd.

Seneste upload, viser automatisk din YouTube kanals seneste video upload. Det kan være relevant for kontinuerligt at skabe nye visninger på dit nye indhold, men elementet har også en vis form for aktualitet i sig, som også kan være en fordel.

Uanset om du gør brug af YouTubes skabeloner til dine Afsluttende skærmbilleder eller manuelt indsætter de tidligere nævnte videoelementer, så kan dit netop oprettede Afsluttende Skærmbillede også tilføjes til dine andre videoer.

Ved siden af knappen Brug Skabelon finder du nemlig knappen Importer fra video, som giver dig muligheden for at bruge en tidligere skabelon til en ny video.

Brug YouTube Analytics til at måle videoafspilninger

I YouTubes Skaberstudie finder du også YouTubes pendant til Google Analytics hvor du kan gøre dig enormt mange brugbare og interessante observationer.

Meget belejligt kan du her følge med i dine YouTube videoers performance og udvikling – og ikke mindst følge med i videoens trafikkilder.

Når du sidder inde i dit Skaberstudie finder du i den venstre menu Analytics.

Gå derefter til Trafikkilder og find Afsluttende Skærmbilleder.

Naturligvis vil denne trafikkilde ikke fremgå som en start, hvis du ikke har skabt videoafspilninger fra den kilde endnu.

I YouTube Analytics finder du blandt andet oversigten over dine videoers trafikkilder

Som det ses på billedet her, så kan tilføjelse af Afsluttende Skærmbilleder altså i den grad betale sig.

For det valgte tidsudtræk har de Afsluttende Skærmbilleder bidraget med 941 afspilninger og en sammenlagt visningstid på 1998 minutter, som svarer til 1 dag og 9 timer.

Det er altså en klokkeklar win/win, at tilføje Afsluttende Skærmbilleder til dine YouTube videoer – det skaber ekstra relevans for din seere og du får skabt endnu flere video afspilninger og booster samtidig din YouTube kanals ranking faktorer.

Boost din YouTube tilstedeværelse allerede i dag. Klik på knappen her og læs mere om bogen og dens indhold.