Hvad er YouTube Thumbnails?

YouTube Thumbnail er det miniature billede, der fremgår når din YouTube video eksempelvis vises i YouTubes søgeresultater eller når din video vises som en relateret video ved siden af en reel videoafspilning.

Du kan bruge YouTubes autogenererede thumbnail, som oftest er et noget tvivlsomt stilbillede fra videoen, eller mere anbefalingværdigt kan du lave et custom thumbnail.

Hvad er et godt YouTube thumbnail

Thumbnailet for din YouTube video er uhyre vigtig.

Den skal både skille sig ud og skabe blikfang samtidig med at thumbnailet skal være informativt, så brugeren, foruden videoens titel, hurtigt kan få en ide om hvad din video omhandler.

YouTube Thumbnails

Med et godt thumbnail øger du chancen for at skabe flere videovisninger, som oftest er en af de store hensigter på YouTube.

Jo flere afspininger, jo mere kendskab til din virksomhed eller dit produkt og dermed også en større chance for at du er i Top-of-Mind, næste gang brugeren har behov for dit produkt eller service.

Betragt dit thumbnail som coveret på en bog, der både skal være visuelt flot, skabe nysgerrighed og samtidig være informativ.

Kort sagt skal dit YouTube thumbnail skabe blikfang, så du på bedst mulig vis øger muligheden for at brugerne klikker sig ind og ser lige netop din video fremfor din konkurrents video.

YouTube Thumbnail størrelse

Størrelsen på dit YouTube thumbnail skal måle 1280 x 720 pixels.

Sørg for at uploade billedet i den anbefalede billedestørrelse, så det fremstår knivskarpt når miniaturebilledet vises som et søgeresultat.

Dette indlæg er et uddrag fra min E-bog, Den Komplette YouTube Guide For Virksomheder. Læs indlægget til ende og vurder om bogen er noget for dig.

Sådan uploader du et custom thumbnail

Hvis du vælger at lave dit eget custom thumbnail til din YouTube kanals videoer, så skal dit billede uploades manuelt.

Det kan gøres lige når du udgiver din video. Alternativt kan det gøres senere når du har besluttet dig for hvilke farver og elementer billedet skal indeholde.

  • Gå til YouTube Studio
  • Vælg Videoer/Videoadministrator i den venstre menu
  • Klik dig ind på den video du vil redigere
  • Ved sektionen thumbnail kan du uploade dit eget billede

Lav det ultimative thumbnail

Der er uhyre mange teorier for hvordan et thumbnail skal se ud og hvad det skal indeholde. Mulighederne er mange og du bør især have øje for disse 3 elementer:

  • Farve
  • Tekst
  • Grafik

Sørg for at farverne på dit thumbnail skiller sig ud fra sit miljø. Miljøet er jo i denne sammenhæng YouTube, som benytter røde, sorte og hvide farver.

Her handler det om at dit billede har en anden farvekontrast end alt andet indhold på siden – helt ligesom at du ofte ser, at læg-i-kurv og købs-knapper skiller sig markant ud. Ene og alene af den årsag, at det skal skabe blikfang.

Brug derfor med fordel farver fra dit logo, eller en farve der går igen på din webshop, så du skaber en rød tråd.

Din YouTube videos thumbnail skal også indeholde et tekstelement.

Hold budskabet kort og skarpt. Ved brug af en kort sætning eller nogle buzzwords kan din potentielle seer hurtigt aflæse og afstemme om, det er det indhold vedkommende søgte efter.

Husk lige at det ikke mindst også gerne må virke teasende.

Sørg for, at du overvejer hvilke grafiske elementer, der kan støtte din videos budskab.

Brug relaterbare elementer. Hvis du eksemplevis laver en video om aktier, så brug illustrationer af pengesedler, stigende/dalende grafer.

Altsammen noget der skal symbolisere hvad der kan forventes af indholdet i videoen.

Sådan laver du dit eget thumbnail - værktøj

Uanset om du er på farten og vil lave dit thumbnail på din mobil, eller om du sidder og nørder ved din desktop, så er der en masse værktøjer og programmer, der kan hjælpe dig til at lave dit eget thumbnail.

Især kan jeg anbefale Canva.com, der er et værktøj til at oprette og redigere fængende billeder og illustrationer.

Meget belejligt har Canva en skabelon til dit YouTube thumbnail. Så slå dig løs og gør brug af deres mange funktioner. Det er intuitivt og brugervenligt.

Du kan hente app’en her.

Splittest dit thumbnail

Test, mål og optimer!

Du kan have mange ideer om hvad der fungerer bedst på dit thumbnail for at tiltrække flest kliks og afspilninger.

Og der kan laves mange kombinationer blot med de tre tidligere must-use elementer; farve, tekst og grafik.

For at finde ud af hvilken version af dit thumbnail, der performer bedst er du nødt til at teste.

Det skal du gøre med TubeBuddy, der giver mulighed for at lave A/B splittests med dine udvalgt thumbnails.

Samtidig kan værktøjet også hjælpe dig med at måle på andre væsentlige elementer for din YouTube video – nemlig video titel, video beskrivelse samt video tags.

Du kan se deres korte intro til værktøjet herunder.

Fobedr din YouTube SEO med et stærtk thumbnail

Som nævnt, så øger du din chance for at få flere afspilninger hvis du skaber et stærkt thumbnail.

De øgede afspilninger har dog endnu en fordel.

Nemlig en potentiel højere Click-through-Rate (CTR), som er et vigtigt målepunkt hvad angår YouTube SEO, når der skal rangeres videoer ved et givent søgeresultat.

YouTube kigger nemlig på en videos CTR og generelle engagement, såsom afspilningstid, kommentarer og delinger, som altsammen tæller med når din video skal rangeres. Jo højere jo bedre.

Det kan altså ikke gå for hurtigt med at få lavet et custom thumbnail til dine YouTube videoer. Sæt i gang!

Boost din YouTube tilstedeværelse allerede i dag. Klik på knappen her og læs mere om bogen og dens indhold.